Miałam przyjemność uczestniczyć w wielu szkoleniach prowadzonych przez Panią Anitę Chmarę. Z czystym sumieniem mogę polecić Panią Anitę jako wybitnego, rzetelnego i kompetentnego trenera. Jest nie tylko doskonałą profesjonalistką, fachowcem z ogromną wiedzą i umiejętnościami, ale także potrafi dotrzeć do każdego uczestnika, budując z nim osobistą relację. Pani Anita pomaga firmom i osobom w osiąganiu założonych celów, potrafi znaleźć rozwiązanie z najtrudniejszych sytuacji biznesowych i osobistych. Nigdy niczego nie narzuca, zawsze sugeruje, daje narzędzia do realizacji zadań. Przy tym wszystkim jest niezwykle ciepłym i życzliwym człowiekiem. Trudno szukać takich szkoleniowców wśród pozostałej kadry trenerskiej.

Zofia Zgorzelewicz, uczestniczka


Szkolenie przeprowadzone w sposób bardzo profesjonalny. Anita uważnie słuchała potrzeb osób, które uczestniczyły w szkoleniu oraz skrupulatnie starała się wytłumaczyć i znaleźć rozwiązanie na zgłaszane problemy. Bardzo wysoka kultura osobista Anity sprawiła, że grupa czuła się bardzo swobodnie i wyrażała opinie bez żadnego skrępowania. Polecam to szkolenie, ponieważ jest to czas wykorzystany w stu procentach. (AVENHANSEN, "Skuteczna komunikacja interpersonalna", Poznań, 21-22.03.2016)

Joanna Radoszko, C.E.Roeper GmbH)

Szkolenie bardzo dobre, przekazano mi wiele przydatnych informacji. Anita jest bardzo sympatyczną, szczerą osobą, ktora posiada ogromną wiedzę i motywuje do działania. Prowadzi szkolenie w przyjemnej atmosfrze, daje możliwosć wypowiedzenia sie każdemu bez krytyki, ze zrozumieniem i z wnikliwą analizą. Ponadto forma otwarta szkolenia umożliwia poznanie nowych ludzi. (AVENHANSEN, "Skuteczna komunikacja interpersonalna", Poznań, 21-22.03.2016)

Paulina Paczkowska, PEPCO Poland Spólka z o.o.

Szkolenie prowadzone bardzo profesjonalnie, a tematyka bardzo przydatna w pracy zawodowej. Trenerka posiada praktyczną wiedzę, szkolenie oceniam na 6+. Chętnie skorzystam z treningu prowadzonego przez Panią Anitę Chmarę w innym czasie. (AVENHANSEN, "Skuteczna komunikacja interpersonalna", Poznań, 21-22.03.2016)

Jadwiga Klimanowska Wojewódzki Urząd Pracy w Jeleniej Górze

Anita jest świetnym i motywującym trenerem. Zajęcia z nią przekonują, że pewne rzeczy są, istnieją, nie znikną jak Kopciuszek po pólnocy, mimo że bardzo byśmy tego chcieli, ale mozna coś z tym zrobić. Anita pokazuje, jak negatywne odczucia możemy przekształcić w zwyczajną zadaniowość. Jak odłożyć emocje na bok. I to jest coś, co z pewnością wykorzystam w pracy nad samą sobą. (Szkolenie AVENHANSEN, "Zarządzanie sobą w czasie, Poznan,  26-27.01.2015 r.)

Edyta Antoniewska, kierownik działu finansowego, CRUSAR


 Gorąco polecam trenerkę Anitę Chmarę, która jest osobą kompetentną, rzetelną, prezentującą wysoki poziom wiedzy nie tylko z zakresu objętego szkoleniem. Bogactwo przykładów i materiałów sprawia, że na pewno każdy usprawni swój dzień pracy oraz zyska wskazówki jak prowadzić trudne rozmowy. (Szkolenie AVENHANSEN, "Zarządzanie sobą w czasie, Poznan,  26-27.01.2015 r.)

Beata Łopatka, C.E. Roeper GmbH


Miły, swobodny i bezpośredni sposób przekazywania informacji. Szkolenie przeprowadzone profesjonalnie, w bardzo przyjaznej atmosferze. ("Biznesowy savoir-vivre", AVENHANSEN, Poznań, 29-30.12.2014)

Marcin Kuffel

 

Pani Anita jest bardzo profesjonalnym trenerem. W interesujący sposób przekazuje swoją wiedzę, dając duże możliwości zadawania pytań i pracy w zespołach. Po szkoleniu czuję się silniejsza, otrzymałam inspirację, która jest mi bardzo potrzebna w prowadzeniu firmy i kierowaniu zespołem. ("Profesjonalna obsługa trudnego klienta", AVENHANSEN, Poznań, 14-15.11.2013)

Edyta Maliczak, właściciel
Usługi Transportowo-Spedycyjne Edyta Maliczak

 

Szkolenie było naprawdę super. Mała grupa uczestników zapewniła nam indywidualne podejście do każdego z nas. Wszystkie poznane techniki mogliśmy odnieść do naszych sytuacji w pracy. Trenerka miała mnóstwo energii i w sposób jasny przekazywała nam swoją wiedzę. ("Profesjonalna obsługa trudnego klienta", AVENHANSEN, Poznań, 14-15.11.2013)

Aleksandra Głowacz, Bank Zachodni WBK SA

 

Temat prowadzony rzeczowo, adekwatnie do potrzeb szkoleniowych. Trener bardzo sympatyczny, kontaktowy, otwarty, dostosowujący się do rzeczywistych sytuacji zawodowych słuchaczy (szkolenie "Obsługa trudnego klienta" AVENHANSEN, 1-2.12.2014, Poznań).

Paweł Pietrzykowski, specjalista, Volkswagen Group Polska

 

Fachowość, merytoryka, doświadczenie, osobowość - wszystko super na 6-tkę (szkolenie "Obsługa trudnego klienta" AVENHANSEN, 1-2.12.2014, Poznań).

Emilia Przybysz-Stemplewska, koordynator ds. likwidacji szkód,Volkswagen Group Polska

 

W 2010 roku zorganizowałem w Valeo szkolenie zamknięte pt "Profesjonalna obsługa klienta zewnętrznego i wewnętrznego", dedykowane dla całego Działu IS. Jego celem było podniesienie kompetencji miękkich takich jak komunikacja, asertywność oraz właściwa obsługa klienta dla osób pracujących na co dzień z klientami wewnętrznymi (np Dział Helpdesku) jak i zewnętrznymi (klienci i dostawcy firmy). Szkolenie pozwoliło nam na poznanie technik prawidłowej komunikacji, zrozumienie i zastosowanie zasad asertywności oraz generalnie podniesienie jakości pracy związanej z obsługą klienta. Szkolenie to polecam wszystkim osobom, które pracują na co dzień z klientem wewnętrznym np działom technicznym, helpdeskowi, w których często wymaga się posiadania złożonej wiedzy technicznej, a zapomina o kompetencjach miękkich, które często okazują się równie ważne jak profesjonalna wiedza.


Tomasz Kałwa
IS Manager
Valeo Autosystemy Sp. z o.o.

 

Podczas naszej dwuletniej wspólpracy (2010-2012) Pani Anita dała się poznać jako wytrawny trener z zakresu tematyki szeroko pojętego HR, a w szczególności Skutecznej komunikacji interpersonalnej (4 dni), Sztuki prezentacji i wystąpień publicznych (8 dni), Zarządzania konfliktem (1 dzień), Delegowania obowiązków (1 dzień). Wysoki poziom merytoryczny jak i organizacyjny prowadzonych przez Panią Anitę szkoleń oraz elektryzująca i dynamiczna sylwetka trenera tworzą niezykle harmonijną całość. Na szczególną uwagę zasługuje elastyczność myśli i działania, umożliwiająca szybką reakcję na bieżące zapotrzebowanie uczestników. Nasi pracownicy bardzo chętnie uczestniczyli w szkoleniach prowadzonych przez Panią Anitę Chmarę, a wysokie noty trenera w ankietach poszkoleniowych wskazują m.in. na bardzo dobre przygotowanie merytoryczne, profesjonalizm, komunikatywność czy łatwość nawiązania kontaktu. Z wielką przyjemnością rekomenduję Panią Anitę jako znakomitego trenera i praktyka. Jej wieloletnie doświadczenie zawodowe, kreatywność, wielkie zaangazowanie, niekonwencjonalne predyspozycje osobowościowe oraz nasze wspomnienie minionych szkoleń, potwierdzają słuszność naszej decyzji odnośnie wyboru trenera.

Karolina Zalewska

Officer Manager

RE project development

 

 

Odbyte szkolenie bardzo pomogło mi w zrozumieniu zachowań ludzkich i nauczyło bardziej świadomego postepowania w rozmowach z klientami. Pani Anita Chmara jest przemiłą trenerką, przekazuje informacje w bardzo przystępny sposób (IMMOQEE, szkolenie „Standardy obsługi klienta wewnętrznego, 3-4.06.2013).

 

Iwona Kowalczyk, handlowiec, PWPW SA

 

Było superfajnie! (IMMOQEE, szkolenie „Standardy obsługi klienta wewnętrznego, 3-4.06.2013).

 

Grzegorz Stefański PWPW SA

 

Przygotowanie merytoryczne trenera, sposób dynamiki prowadzenia zajęć, bardzo skuteczne prowadzenie ćwiczeń, wysoki profesjonalizm (IMMOQEE, szkolenie „Standardy obsługi klienta wewnętrznego, 3-4.06.2013).

 

Dorota Szczotka, specjalista ds. inwestycji, PWPW SA

 

Pani Anita Chmara okazała się trenerem najwyższej klasy. Dziękuję. (Szkolenie "Zarządzanie personelem", AVENHANSEN, 22-24.04.2013)

Maciej Rzeszut,
Biuro Główne Projektu,
Małopolska Agencja Energii i Środowiska, Szczucin

 

Prowadząca szkolenie posiadała wszelkie predyspozycje, kwalifikacje i wiedzę na temat omawianych zagadnień. Jest niezwykle miłą i otwartą osobą, potrafiącą zmotywować uczestników do wspólnej pracy i stworzyć przy tym miłą atmosferę. W jasny i wyrazisty sposób przedstawia omawiany temat, zaciekawia, zachęca, jest elastyczna, potrafi słichać i naprowadzić rozmówcę na sformułowanie właściwych i kreatywnych wniosków. Szkolenie z Panią Anitą jest naprawdę owocne. (Szkolenie "Zarządzanie personelem", AVENHANSEN, 22-24.04.2013)

Danuta Łuszcz, Główna Ksiegięowa, Biuro Główne Projektu,
Małopolska Agencja Energii i Środowiska, Szczucin

 

Bardzo ciekawe i dynamicznie prowadzone szkolenie. Duże zaangażowanie trenera, dobrze wykorzystany czas na poznanie ciekawych zagadnień.  (Szkolenie "Zarządzanie personelem", AVENHANSEN, 22-24.04.2013)

Paweł  Wantuch, kierownik, Biuro Główne Projektu,
Małopolska Agencja Energii i Środowiska, Szczucin

 

Bardzo inteligentny fachowiec, interesująco przekazujący wiedzę w sposób prosty, jasny, zrozumiały. (Szkolenie "Zarządzanie personelem", AVENHANSEN, 22-24.04.2013)

Bożena Klimaj, specjalista ds. finansowych, Biuro Główne Projektu,
Małopolska Agencja Energii i Środowiska, Szczucin

 

Szkolenie przeprowadzone w profesjonalny sposób, wyczerpujące temat, Trener miał doskonały kontakt z uczestnikami. (Szkolenie "Zarządzanie personelem", AVENHANSEN, 22-24.04.2013)

Tomasz Lis, kierownik departamentu, Biuro Lokalne Projektu,
Małopolska Agencja Energii i Środowiska, Szczucin

 

 Trener dobrze przygotowany merytorycznie. Bardzo dobrze prezentuje wiedzę, ma bardzo dobry kontakt z uczestnikami (Szkolenie "Zarządzanie personelem", AVENHANSEN, 22-24.04.2013)

Piotr Stańczuk, Biuro GLokalne Projektu,
Małopolska Agencja Energii i Środowiska, Szczucin

 

W listopadzie 2012 roku brałam udział w szkoleniu, organizowanym przez firmę Berndson, z profesjonalnej obsługi trudnego klienta w urzędzie. Temat znany, jednak poprowadzone przez Anitę warsztaty były bardzo wartościowe. Jako trener potrafiła dostrzec indywidualne potrzeby uczestników. Cenne było to, że dbała, aby każdy uczestnik mógł przepracować na szkoleniu trudne sytuacje z własnego podwórka. Chętnie wezmę udział w kolejnych szkoleniach prowadzonych przez Anitę.


Anna Pastuszka-Fahie

 

W dniach 15-16 listopada 2010 r. uczestniczyłam w szkoleniu "Skuteczna komunikacja interpersonalna". Szkolenie prowadziła p. Anita Chmara, która dzięki sympatycznej i bezpośredniej atmosferze bardzo szybko i umiejętnie wprowadziła uczestników w ćwiczenia i zadania. Szkolenie było poprowadzone w rzeczowy, profesjonalny i interesujący sposób. Wiedza, którą nam przekazała, a także praktyczne ćwiczenia i zaprezentowane techniki są bardzo pomocne i wykorzystuję je zarówno w pracy zawodowej jak i życiu prywatnym. Dzięki zaangażowaniu trenera, dużej wiedzy merytorycznej, kompetencjom, bardzo przyjaznej atmosferze, uważam szkolenie za skuteczne i wartościowe.

 

Małgorzata Olewnicka, uczestniczka

 

Brałem udział w szkoleniu w zakresie komunikacji interpersonalnej w ramach cyklu szkoleń zorganizowanego przez mojego Pracodawcę. Muszę przyznać, że było to jedno z bardziej interesujących szkoleń w jakim uczestniczyłem. Stało się tak w głównej mierze dzięki osobie i charyzmie Anity, która poprowadziła je w bardzo interesujący i niekonwencjonalny sposób kierunkując się na praktykę i przykłady „z życia wzięte”. Doceniam również wsparcie Anity po szkoleniu – jest ona osobą komunikatywną, a wsparcie posprzedażowe było na bardzo wysokim poziomie.

 

Mateusz Skonieczny, CEO Professional Services

 

W kwietniu 2013 brałem udział w szkoleniu organizowanym przez firmę AVENHANSEN "Komunikacyjne aspekty oceny okresowej". Szkolenie zostało przeprowadzone w niezwykle ciekawy i przystępny sposób. Pani Anita Chmara zajmująco przekazała skomplikowane aspekty komunikacji w relacji szef-podwładny.

Jan Reklewski, naczelnik, Ministerstwo Środowiska

 

Bardzo odpowiadała mi kreatywność i elastyczność osoby prowadzącej. Była otwarta na nasze pytania i zgłaszane problemy, co spowodowało że ćwiczenia pozwalały nam wypracować nowe sposoby spojrzenia na nasze problemy w firmie. (Sztuka przewodzenia i prowadzenia zebrań, AVENHANSEN, marzec 2013)

 

Mirosława Stanik, za-ca Dyrektor Generalnej, Sileman    

 

Szkolenie z zakresu Coachingu menedżerskiego z P. Anitą, to jedno z tych nielicznych szkoleń, które wpływają na całe dalsze życie uczestników i rozwój ich kariery zawodowej. Polecam serdecznie osobę trenera - Pani Anita w niesamowity sposób nawiązuje kontakt z grupą, a jej celnie zadane pytania skłaniają do refleksji oraz działania. Najważniejsze odkrycie tego szkolenia dla mnie było takie, że to ja sama znam odpowiedź na najbardziej nurtujące mnie pytania. Dziekuję Pani Anito, za otwarcie moich szeroko zamkniętych oczu! (Dotyczy Szkolenia z Coachingu menedżerskiego, kwiecień 2012, Warszawa)

 

 
Beata Chorągwicka-Majstrowicz
Doradca ds. HR, wykładowca akademicki i trener

 

 

W dniach 28.02-1.03.2008 firma Mar Art - Bahr Service uczestniczyła w szkoleniu "Techniki sprzedaży". Szkolenie w sposób bardzo profewsjonalny przeprowadziła Pani Anita Chmara. Doskonały trener z szeroką wiedzą i dużym poczuciem humoru. Umiejętnie łącząc elementy teorii z praktyką, przedstawiła nam ważne zagadnienia z dziedziny sprzedaży i komunikacji. Ćwiczenia w grupach zainspierrowały uczestników do twórczych dyskusji. Zdobyte informacje i umiejętności z pewnością będą przydatne w kontaktach z Klientami. Należy też wspomnieć o miłej atmosferze, którą stworzyła Pani Anita. Wszystkie te czynniki sprawiły, że uczestnicy wrócili ze szkolenia bardzo zadowoleni.

Barbara Kohlbrenner, PR&Marketing, Mar Art-Behr Service 

 

Z przyjemnością polecamy firmę Berndson, która na nasze zlecenie w czerwcu i lipcu 2008 r. przeprowadziła cykl szkoleń dla 150 pracowników z zakresu Profesjonalnej Obsługi Klienta. Szczególnie chcielibyśmy podkreślić merytoryczne przygotowanie trenera, Pani Anita Chmara, która nawiązała bardzo dobry kontakt z uczestnikami szkoleń, w jasny, zrozumiały, a przede wszystkim profesjonalny i poparty dużym doświadczeniem sposób przedstawiła wszelkie zagadnienia związane ze szkoleniem.

Dyrektor ds. Personalnych
Anna Dębowska
Fantasy Park Sp. z o.o.

 

Szkolenie bardzo intensywne i rozbudowane. Poznaliśmy wiele technik, które można wykorzystać w codziennej pracy. (Sztuka przewodzenia i prowadzenia zebrań, AVENHANSEN, marzec 2013)

                                                                                         Rafał Janiczek, kierownik DI Sileman

 

Przede wszystkim osoba trenera – Pani Anity Chmary bardzo mi odpowiadała. Charakteryzuje się rozległą wiedzą i chętnie dzieli się swoimi doświadczeniami (Sztuka przewodzenia i prowadzenia zebrań, marzec 2013)

Tomasz Hoła, Elset Sp. z o.o., Kierownik Działu Analiz

 

Ciekawe i wciągające. Odświeżające wiele informacji i przekazujące nowe. Sympatyczny trener. Brak nudy. Bardzo pozytywnie. (Sztuka przewodzenia i prowadzenia zebrań, AVENHANSEN, marzec 2013)

 Tomasz Janiczek, kierownik Działu Dozoru Oprogramowania

 

Pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy w Lubartowie zatrudnieni na stanowiskach kluczowych mieli przyjemność uczestniczyć w szkoleniu prowadzonym przez firmę "Alfa" z zakresu "Etyki i etykiety". Moduł dotyczący etykiety poprowadził trener godny polecenia  - pani Anita Chmara. Zajęcia zostały przeprowadzone w sposób sprawny, realizując w całości wcześniej ustalony zakres materiału. Pani Anita Chmara posiada umiejętność przekazywania wiedzy w sposób profesjonalny, łącząc to z dawką humoru. Właściwie reagując w trakcie zajęć na nastroje uczestników, potrafi cały czas utrzymać zainteresowanie oraz odpowiednie napięcie w grupie. Szkolenie zintegrowało zespół i pozwoliło lepiej się poznać, co znacznie ułatwi wspólpracę w Urzędzie. Nadmieniam, że wszyscy doceniają wartość wiedzy, którą wynieśli z zajęć i wykorzystują ją zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Szkolenia prowadzone przez panią Anitę Chmarę są godne polecenia, w szczególności instytucjom, którym zależy na wzroście efektyności poprzez podnoszenie kwalifikacji pracowników.

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Lubartowie,
Lucjan Zbigniew Tomasiak

 

 W imieniu Europejskiego Forum Studentów AEGEE-Toruń chciałabym bardzo serdecznie podziękować Pani Anicie Chmarze za wsparcie merytoryczne naszego projektu "I Próba Negocjacji". Dzięki warsztatom Pani Anity umożliwiliśmy szerokiej grupie uczestników bliższe zapoznanie się z tematyką Public Relations, a tym samym zdobycie umiejetności efektywnego wykorzystania nabytej wiedzy.

Kamila Piotrowska  - koordynator projektu

Europejskie Forum Studentów, Toruń 23 maja 2006 r. 

 

Pani Anita Chmara w roku 2004 prowadziła w naszej firmie cykl szkoleń dla naszych pracowników w ramach projektu "Rozwój Zasobów Ludzkich - Promocja Zatrudnienia i rozwój zasobów ludzkich" pod nazwą "Techniki sprzedaży". W trakcie zajęć wykazała się kompetencją i niezwykłą wiedzą na temat stosowania odpowiednich technik sprzedaży. Zajęcia byly prowadzone w ciekawy i nowatorski sposób. Pracownicy z pełnym zaangażowaniem uczestniczyli w  szkoleniach. Bardzo wysoko oceniamy kompetencje Pani Anity Chmary jako Eksperta w zakresie technik sprzedaży. Wszystkim, którzy potrzebują wsparcia merytorycznego w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstwa, polecamy wspólpracę z Panią Anitą Chmarą.

Marian Karaszkiewicz, Corpinex

 

Nasza firma jest prekursorem w produkcji segregatorów i teczek na polskim rynku. Startowaliśmy w latach 90-tych. Obecnie mamy niezachwianą pozycję lidera w zakresie wzornictwa. Posiadamy przedstawicielstwa w najwiekszych polskich miastach, eksportujemy nasze produkty do Austrii, Niemiec, Szwajcarii, Litwy, Ukrainy, Rosji i Białorusi. W dniach 6-8 sierpnia 2004 roku Pani Anita Chmara przeprowadziła w naszej firmie szkolenie "Techniki sprzedaży" dla grupy dziesięciu naszych handlowców. Szkolenie miało na celu kompleksowe zapoznanie uczestników z technikami sprzedaży oraz sprawdzenie, na ile potrafią oni zastosować teorię w praktyce - podczas licznych ćwiczeń. Program był szeroki i obejmował niezbędną dla sprzedawców wiedzę - od przygotowania wizyty handlowej i prowadzenia rozmowy telefonicznej, przez techniki nawiązania kontaktu, mowę ciała, wszystkie etapy wizyty handlowej, aż po techniki zamknięcia transakcji. Były też zagadnienia wykraczające poza ten zakres - związane z kompetencjami osobistymi - motywacją, ustalaniem celu, przekonaniami, pracą z emocjami i stresem, a takze budowaniem strategii. Wszystkie nabyte umiejętności zweryfikowały ćwiczenia z udziałem kamery. Uczestnicy na bieżąco korygowali błędy podczas analizy nagrań. Aktywne techniki NLP angażowały uwagę wszystkich uczestników i sprawiły, że wiedza podana na szkoleniach została przyswojona z łatwością. Po szkoleniu grupa została objęta badaniem wzrostu kompetencji, które wypadło pomyslnie, z czego jestesmy ogromnie zadowoleni. 

Wiceprezes VauPe, Agnieszka Rymkiewicz-Opila     

 

   

 

 

  Jeżeli chcesz się podzielić opinią na temat szkolenia lub coachingu,
wyślij ją pod adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.

 

 

Czasem szef posiada naturalną łatwość prowadzenia rozmowy w stylu coachingowym, czasem potrzebuje wiedzy i ćwiczeń pod okiem trenera. Ta książka przyda się w obu przypadkach.

 

Pomoże tym, którzy prowadzą coachingi menedżerskie, chociaż nigdy nie uczyli się tej metody. Zadają pytania i prowokują sytuacje, w których podwładny sprawdza swoje umiejętności. Wiedzą, że odpowiednie wsparcie, i samodzielność to właściwe narzędzia rozwijania talentów. Mimo że chętnie po nie sięgają, chcą się dowiedzieć, jak fachowo to robić. Czy coaching można stosować wobec każdego pracownika? Kiedy uznać, że nadszedł właściwy czas? Czy trzeba się umawiać na spotkania? Czy to ma być tylko rozmowa na temat doświadczeń pracownika, czy niezbędna jest też obserwacja? Książka pozwoli odpowiedzieć na wszystkie te pytania. Dzięki niej szefowie, którzy w sposób naturalny prowadzą coachingi, będą mogli rozwiać wszelkie wątpliwości. A jeśli zbyt chętnie trzymają się stylu coachingowego, czyli stosują go nawet wtedy, gdy sytuacja wymaga innego podejścia, dowiedzą się, jak dbać o elastyczność.

 

Częściej jednak zdarza się, że szefowie mają podejście dyrektywne. Wybierają je, gdyż sądzą, że pracownicy potrzebują - a nawet pragną - precyzyjnych instrukcji. I po części jest to prawda, o ile dotyczy pracowników nowych lub doświadczonych, ale przekierowanych do innych zadań. Jednak jeśli zarządzamy zespołem, który posiadł już wiedzę, styl dyrektywny może przynieść więcej szkód niż korzyści. Często pracownicy uznają w końcu, że nie należy myśleć samodzielnie. A już na pewno nie wolno brać odpowiedzialności za jakiekolwiek zadania. W efekcie ich motywacja do pracy spada, bo przecież każdy z nas chce mieć poczucie, że coś w organizacji znaczy oraz że może się w niej rozwijać. Jeśli w naszej praktyce menedżerskiej przeważa styl dyrektywny, ta książka będzie znakomitą odpowiedzią, jak to zmienić.

 

„Coaching dla menedżerów” został podzielony na cztery części: świadomość, umiejętności, zastosowanie i działanie. To dobry układ, bo pomaga zrozumieć, po co w ogóle stosować coaching, czym różni się to podejście od innych i jakiej wymaga postawy. Dopiero potem skupia się na konkretnych umiejętnościach, czyli właściwym zadawaniu pytań oraz odpowiednim słuchaniu. Coachingowe słuchanie różni się bowiem znacznie od tego, do którego się przyzwyczailiśmy w normalnych, codziennych rozmowach. Rozdział na temat zastosowania dotyczy struktury sesji coachingowych. Dowiadujemy się, jak budować kontakt, formułować cele, prowokować wglądy (czyli refleksje służące zmianie zachowań i postawy pracownika), jak dochodzić do konkluzji i końcowych ustaleń. Rozdział poświęcony działaniu pozwala sprawdzić, jakie są nasze umiejętności coachingowe i jakie elementy wymagają jeszcze dopracowania. Ta końcowa część jest krótka - ma raczej charakter podsumowania niż autodiagnozy.

 

Całość jest napisana jasnym i przystępnym językiem, dlatego książkę można przeczytać szybko i w każdych okolicznościach. Mnóstwo tu przykładów, dzięki czemu łatwo odnieść ją do codziennych sytuacji, z którymi spotykamy się w pracy.

 

Ale uwaga: poznajemy tu styl pracy, uczymy się, jak być elastycznym szefem, który potrafi rozwijać ludzi, jednak nie uczymy się narzędzi i technik właściwych coachingowi rozwojowemu. Oznacza to, że będziemy umieli zmieniać zachowania naszych pracowników, być może pośrednio wpłyniemy także na ich postawę, ale nie dowiemy się, jak świadomie pracować nad ich głęboką zmianą na poziomie przekonań, tożsamości czy misji. Do tego typu pracy polecam inne książki, zwłaszcza „Od przewodnika do inspiratora” Roberta Diltsa.  

 

 

Julie Starr, Coaching dla menedżerów. Słuchaj, motywuj i zwiększ potencjał zespołu, Wydawnictwo Samo Sedno, Edgard, Wyd. I, Warszawa 2011

 

 

Sukces to drabina, po której nie sposób wspiąć się z rękami w kieszeniach.
Philip Wylie

 

 

Prawda Cię wyzwoli, ale najpierw nieźle wkurzy.
John Maxwell

 

Jutro to najbardziej zajęty dzień roku.  
przysłowie hiszpańskie

 

Pewnego razu uczeń zapytał mistrza: "Jak długo trzeba oczekiwać na zmiany?" 
Mistrz odpowiedział: "Jak chcesz oczekiwać - to długo!"

 

Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana.
Heraklit z Efezu

 

Ten, kto stale jest szczęśliwy, musi się często zmieniać.
Konfucjusz

 

Uczyć się i nie myśleć to strata czasu, myśleć i nie uczyć się to niebezpieczeństwo.
Konfucjusz

 

Jedyny sposób, by odkryć granice możliwości, to przekroczyć je
i sięgnąć po niemożliwe.
Arthur C. Clarke

 

Ustawienie żagli, a nie kierunek wiatru, wyznacza drogę, którą podążamy.
Jim Rohn

 

Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to.
Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.
Johann Wolfgang Goethe

 

Nie płacą Ci za godzinę. Płacą za wartość, jaką dodajesz do tej godziny.
Jim Rohn

 

Marzenia się spełniają. Bez tej możliwości natura nie podburzałaby
nas do posiadania ich.
John Updike

Nie ma schronienia na zewnątrz.
Budda

 

To, co najbardziej chce się robić, jest najprawdopodobniej najbardziej warte robienia.
Winifred Holtby

 

Wszystko można robić lepiej, niż robi się dzisiaj.
Henry Ford

 

Przyszłość nie jest już taka, jak kiedyś.
Yogi Berra

 

Prawdziwa decyzja jest mierzona faktem nowego działania. Jeśli nie ma działania – tak naprawdę nie podjąłeś decyzji.
Tony Robbins

 

Naszą największą słabością jest poddawanie się. Najpewniejszą drogą
do sukcesu jest zawsze próbowanie po prostu jeden, następny raz.

Thomas Edison

 

Nasza ludzka wspaniałość nie leży tak bardzo w możliwości zmienienia świata, jak bardzo w byciu zdolnym do zmienienia samych siebie.
Mahatma Gandhi

 

Nie mogłem się doczekać na sukces, więc ruszyłem naprzód bez niego.
Jonathan Winters

 

Zysk jest zapłatą jaką otrzymujesz, kiedy wykorzystujesz okazję,
jaką daje ci zmiana.

Joseph Schumpeter

 

Wielkie rzeczy nie powstają w wyniku impulsu, a w wyniku poskładania małych rzeczy w jedną całość.
Vincent Van Gogh

 

Sukces jest wtedy, gdy uzyskujesz to, czego pragniesz. Szczęście jest wtedy, gdy pragniesz tego, co uzyskujesz.
David Gordon

 

Nie sądzę, by ktokolwiek urodził się ze smykałką do handlu. Za to każdy
z nas ma szansę zostać tym, kim zechce.

Frank Bettger

 

Aby stać się wielkim kapitanem, należy przepłynąć wzburzone morze.
Anonimowe

 

Czy rzeczywiście potrzebujemy więcej czasu? Czy też potrzebujemy więcej dyscypliny, by wykorzystać czas, który mamy?
Kerry Johnson

 

Cztery podstawowe elementy marketingu usług to: ludzie, ludzie, ludzie
i jeszcze raz ludzie.

Richard Dow

 

Różnica między ludźmi, którzy realizują swoje marzenia, a całą resztą świata nie polega na zasobności portfela. Chodzi o to, że jedni przez całe życie czytają o dalekich lądach i śnią o przygodach, a inni pewnego dnia podnoszą wzrok znad książki, wstają z fotela i ruszają na spotkanie
swoich marzeń.

Wojciech Cejrowski

 

Wiedza usuwa dwóch wrogów budowania dobrobytu: ryzyko i strach.
Charles Givens

 

Jesteś urodzony, by zwyciężać, jednakże, aby być zwycięzcą musisz zaplanować zwycięstwo, przygotować się do zwycięstwa i oczekiwać zwycięstwa.
Zig Ziglar

 

Na początku jest to trudne, ale na początku wszystko jest trudne.
Musashi Miyamoto

 

Sukces to robienie tego, co się chce robić. Nie ma innej drogi do sukcesu.
M. Forbes

 

Twoje życie staje się lepsze, kiedy Ty stajesz się lepszy.
Brian Tracy

 

Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie.
Peter Drucker

 

Palec wskazujący na księżyc nie jest księżycem.
Budda

 

Nie pytaj czego świat potrzebuje. Pytaj co czyni cię pełnym życia i rób to. Ponieważ tym czego świat potrzebuje są ludzie pełni życia.
Howard Thurman

 

Możesz mieć wszystko czego zapragniesz, jeżeli pozbędziesz się przekonania, że nie możesz tego mieć.
Robert Anthony

 

Doświadczenie jest czymś, co dostajesz, kiedy nie dostajesz tego,
czego chcesz.

Autor nieznany

 

Sukces jest czymś, co przyciągasz poprzez to, kim się stajesz.
Jim Rohn

 

Jak można stać się motylem? Musisz tak bardzo chcieć latać,
że jesteś gotów porzucić bycie gąsienicą.

Trina Paulus

 

Jeśli słuchalibyśmy naszego rozumu, nigdy byśmy się nie zakochali. Nigdy nie przeżylibyśmy przyjaźni. Nigdy nie rozpoczęlibyśmy biznesu, bo bylibyśmy zbyt cyniczni. Ale to nonsens. Za każdym razem trzeba skakać w przepaść i budować skrzydła po drodze.
Annie Dillard

 

Nigdy, nigdy, nigdy, nigdy się nie poddawaj.
Winston Churchill

 

Musimy żeglować czasem z wiatrem, czasem pod wiatr, ale żeglować,
nie dryfować ani stawać na kotwicy.

Oliver Wendell Holmes

 

Myśl ludzka nie zna granic poza tymi, które sama wyznacza.
N. Hill

 

Początek tysiąca lasów jest w jednym żołędziu.
Ralph Waldo Emmerson

 

Ceną czegokolwiek jest ilość życia, jaką za to wymieniasz.
Henry David Thoreau

 

I zawsze pamiętaj, że jesteś kimś wyjątkowym. Jedyne, co musisz zrobić, to pozwolić innym zobaczyć, że taki jesteś.
Milton Ericsson

 

Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał.
Zig Ziglar

 

Co byś zrobił gdybyś się nie bał?
autor nieznany

 

Nie odkrywa się nowych lądów bez zgody na to, że na długi czas
straci się z oczu brzeg.
Andre Gide

 

Niczego wielkiego nie osiągnie się nigdy bez wielkich ludzi, a ludzie stają się wielcy, kiedy są zdecydowani, by się takimi stać.
Charles De Gaulle

 

Bądź pozytywnie nastawiony do pracy i zarażaj optymizmem wszystkich dookoła. Nigdy nie pozwól zrobić z siebie ofiary
i – na miłość boską – baw się dobrze.

Jack Welch

 

Ważne, by być w stanie w każdym momencie poświęcić to, kim jesteśmy, na rzecz tego, kim możemy się stać.
Charles DuBois

 

O dobrym przywódcy powiedzą: "Sami to zrobiliśmy"
Lao Tse

 

Kiedy czasami zdam sobie sprawę z olbrzymich konsekwencji całkiem małych rzeczy … nie mogę odeprzeć myśli … że małych rzeczy nie ma.
Bruce Barton

 

Najpewniejszym sposobem ujawnienia charakteru ludzi nie są przeciwności losu, lecz danie im władzy.
Abraham Lincoln

 

Nie obchodzi mnie ile wiesz, póki nie wiem, jak bardzo cię to obchodzi.
Anonimowy mistrz zen

 

Gdybyśmy robili wszystkie rzeczy, które jesteśmy w stanie zrobić, wprawilibyśmy się w ogromne zdumienie.
Thomas A.Edison

 

Każdy wielki i inspirujący moment w annałach świata jest triumfem odrobiny entuzjazmu.
Ralph Waldo Emerson

 

Człowiek, który wiele osiąga, popełnia wiele błędów, ale nigdy nie popełnia największego błędu, jakim jest nierobienie niczego.
Benjamin Franklin

 

Sukces oznacza robienie zwykłych rzeczy – niezwykle dobrze.
Jim Rohn

 

 

Twoje życie nie poprawi się przez przypadek. Poprawia się,
gdy zaczynasz je faktycznie zmieniać.
Jim Rohn

 

Zawsze masz rację. Zawsze się mylisz. Wszystko zależy
od przyjętej perspektywy.
Paul Arden

 

Zbyt wiele osób poświęca zbyt wiele czasu na doskonalenie czegoś,
czego jeszcze nie zrobili.

Paul Arden

 

 

 

Robert Dilts napisał książkę, którą musi przeczytać każdy, kto zamierza zajmować się coachingiem rozwojowym. Czyli takim, który ma prowadzić do zmiany w głębokich obszarach świadomości klienta. Przekonań, tożsamości, misji. Ma uporządkować wartości i pomóc wytyczać nowe kierunki. Coaching rozwojowy, zwany przez Diltsa coachingiem przez duże „C”, jest najszlachetniejszym narzędziem zmiany. Pozwala ludziom podążać tam gdzie chcą w sposób, w jaki chcą.

 

Kto nauczy się coachingu według Diltsa, poprowadzi też inne formy wsparcia, tym bardziej, że wiedzy na ten temat w książce nie brakuje. Bez problemu poradzi sobie więc z rozwojem umiejętności pracowników. Wytyczy drogę zespołom. Wesprze poszczególnych menedżerów. W precyzyjny i czytelny sposób Dilts pokazuje, co się musi stać, żeby ludzie (pojedynczo lub w grupie) chcieli przystąpić do zmiany. Nic dziwnego, w końcu jest też autorem książki „Przywództwo z wizją. Kreowanie świata, do którego ludzie chcą przynależeć”. To, co dotyczy zmiany na poziomie jednostki, dotyczy też całych organizacji.

 

Żeby jednak móc pracować z grupą, trzeba zrozumieć pojedynczego człowieka. Dlatego tak ważne jest, by wiedzieć, dlaczego ludzie reagują tak jak reagują. Co ich powstrzymuje przed realizacją najwspanialszych planów? Co zrobić, gdy znika motywacja i energia? Jak poradzić sobie z nieskutecznymi strategiami? Jak je modelować?

 

Dilts tłumaczy czym jest według niego coaching w sposób, który może nie do końca odpowiadać doświadczeniom certyfikowanych coachów ICC (International Coaching Community). Głównie ze względu na to, że jest tu przestrzeń na nauczanie i mentoring. Coach ICC podkreśla, że jego rolą nie jest nauczanie, tylko prześledzenie schematów myślowych klienta i pomoc w samodzielnym odnalezieniu bardziej skutecznych, ale własnych strategii. Kiedy klient zgłasza problem, coach ICC pyta o sytuacje podobne, w których klient stosował bardziej efektywne podejście. Jeśli to nie zadziała, szuka tych strategii w doświadczeniach innych osób z otoczenia klienta. Tak długo, aż klient sam skomponuje sobie swój sposób na zmianę. Dilts z kolei traktuje takie podejście jako kluczowe, ale nie jedyne. Uważa, że ludzie czasem potrzebują mentora lub nauczyciela, by móc się na nich wzorować. Choćby poprzez rozmowę o wartościach czy misji.

 

„Od przewodnika do inspiratora” to jedna z najlepszych i najpełniejszych książek o coachingu – nie tylko rozwojowym. Oprócz tego, że jest syntezą współczesnej wiedzy o różnorodnym podejściu do coachingu, posiada też dużo opisów praktycznych metod, co może być interesujące zwłaszcza dla osób zajmujących się coachingiem. Jednak ta książka jest nie tylko dla nich – przyda się trenerom, menedżerom, liderom, a także osobom, które są zainteresowane wewnętrzną zmianą i zamierzają jej dokonać samodzielnie.  

 

Robert Dilts, Od przewodnika do inspiratora, Wydawnictwo PINLP, Warszawa 2006

Podręcznik coachingu - okładka 

 

 

 

 

To książka dla tych, którzy chcą lub z racji wykonywanego zawodu stają przed zadaniem prowadzenia coachingów w miejscu pracy. Jest to opis typowego coachingu menedżerskiego i to opis – powiedzmy od razu – bardzo przydatny. Natomiast nie znajdziemy tu wskazówek, jak prowadzić klasyczny coaching rozwojowy, choć w opinii autorek jest inaczej.

 

Dlaczego warto sięgnąć po tę książkę? Bo jest niezwykle instruktażowa. Jeśli masz zamiar prowadzić coachingi menedżerskie, dowiesz się jak je zaplanować, rozpocząć, jak zaprojektować i przeprowadzić obserwację, jak ją omówić, jak porównać co zostało zrobione z tym, co zostało zaplanowane i jak zakończyć cały proces coachingu. Dowiesz się nawet, co może się nie udać i jak temu przeciwdziałać. A wszystko to będziesz miał rozpisane w punktach i tabelkach. Potem wystarczy tylko pracować według wzoru.

 

Wiele książek przedstawia ideę coachingu. Bardzo szeroko rozpisuje się nad koniecznością przyjęcia odpowiedniej postawy. Podkreśla wagę nawyku nieustannego zadawania pytań, braku udzielania rad, rezygnowania z roli nauczyciela. Tu, owszem, także się o tym wspomina, ale niejako na marginesie (więcej na ten temat dowiemy się w książce „Coaching dla menedżerów” Julie Starr). Tutaj postawa coachingowa jest traktowana tylko jako jedno z narzędzi pracy. Wielokrotnie autorki wspominają, że coaching często trzeba zamienić w trening, a więc coach musi mieć wiedzę mniej więcej zbliżoną do tej, którą powinien dysponować klient. W końcu chodzi o pomoc w nauce. Dlatego już na początku książki znajdziemy teorie uczenia się: od cyklu Kolba po indywidualne style pracy i poziomy uczenia się według Blooma.

 

Tak to jest właśnie z coachingiem menadżerskim. W końcu podejmujesz się takich działań po to, by twój podwładny rozwinął umiejętności niezbędne w pracy. Dobrze wiesz, czego mu potrzeba. Przydałby się jeszcze precyzyjny opis, jak to poprowadzić krok po kroku i tego się dowiesz. Kłopot mogą mieć ci, którzy oczekują od książki, by dokładnie przedstawiła umiejętności miękkie: zadawania pytań, słuchania, udzielania informacji zwrotnej itp. Autorki opisują co prawda każdą z nich. Jednak dość krótko. Dla osób, które do tej pory nie miały do czynienia z rozwijaniem umiejętności coacha, będzie to zaledwie wzmianka. Za mało, by nie popełniać błędów. Książka na szczęście posiada rozbudowaną bibliografię i można sięgnąć do odpowiednich opracowań.

 

Tak wygląda pierwsza część, zatytułowana „Proces coachingu”. Druga to „Studia przypadków”. Mamy tu przykłady bardzo różnych coachingów: od coachingu drużyny piłkarskiej, poprzez coaching dotyczący sytuacji życiowych aż po coaching kierowników i dyrektorów. Ta część może być wartościowa lub nie – w zależności od tego, jakie doświadczenia ma czytelnik. Im bardziej doświadczony coach, tym mniej uwagi będzie chciał poświęcać opisom danych sytuacji. Być może jednak dla osób rozpoczynających drogę coacha takie przykłady będą solidnym wsparciem. Z całą pewnością pokażą, że coaching - choć ujęty w strukturę i reguły - może wyglądać bardzo rozmaicie.    

 

Całość kończy zbiór konkretnych technik. „Działania i ćwiczenia” to trzydzieści różnych narzędzi, które można wykorzystać podczas coachingu. Część z nich zaczerpnięta jest z treningów kreatywności, część z NLP, niektóre znamy z zarządzania sobą w czasie, np. analiza SWOT lub segregacja dokumentów. Niemniej takie zestawienie pokazuje, że coach może korzystać ze wszystkiego, co pomoże klientowi w autoanalizie. Być może natchnie czytelnika do tego, by samodzielnie wymyślał ćwiczenia, oczywiście odpowiednie do tematu coachingu.

 

I tu uwaga: kiedy będziemy przeglądać studia przypadków i ćwiczenia, zobaczymy krótkie wzmianki o pracy z przekonaniami czy wartościami klienta. Są to obszary typowe dla coachingu rozwojowego. Jednak poza tymi krótkimi fragmentami nie dowiemy się nic więcej o pracy z tak głęboką zmianą. Tak jak wspomniałam – to jest książka dla menedżerów, którzy mają obserwować i zmieniać zachowania pracowników. I tylko w tym może pomóc. Możemy być nieco zdezorientowani, gdyż autorki często używają określenia „coaching rozwojowy”, mając jednak na myśli rozwój związany z modelowaniem nowych nawyków.

 

 

Sara Thorpe, Jackie Clifford, Podręcznik coachingu. Podręcznik szkolenia. Niezbędnik dla instruktorów i menedżerów, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007

 

 

Podkategorie

Our website is protected by DMC Firewall!