Bardzo dobra książka dla osób, które pragną zająć się zarówno coachingiem operacyjnym, jak i coachingiem rozwojowym. Napisana w sposób, który przekonana niezorientowanych lub nieufnych. Jeśli ktoś nie miał do tej pory z coachingiem do czynienia lub traktował go jak wiedzę zahaczającą o praktyki szamańskie, tu znajdzie lekturę opartą na normalnych metodach, opisanych punkt po punkcie i popartych badaniami, ujętych w czytelne, przejrzyste modele. Czytelnik krok po kroku dowie się, jak i co robić, dlaczego to działa, co może nie zadziałać i co zrobić w takich okolicznościach.

 

W przeciwieństwie do „Coachingu dla menadżerów” ta książka jest bardziej skupiona na coachingu rozwojowym. Jednak jeśli ktoś się nauczy się pracować z głębszymi tematami, bez trudu poradzi sobie z każdym.

 

Lekturę zaczynamy od definicji coachingu, co sprawia, że umysł, przez moment nam się gotuje, gdyż definicji i ujęć jest naprawdę sporo. Niemniej warto to wiedzieć. Potem, w trakcie rozmowy, gdy ktoś użyje słowa „coaching”, będziemy już mieli głębokie przekonanie, ze tak naprawdę nie wiemy, o czym rozmawiamy, dopóki o to nie dopytamy.

 

Następnie dowiadujemy się jak poprowadzić sesję kontraktową i jak sporządzać raporty. To bardzo ważne. Często początkujący coach wierzy, że dobrze zapamiętał rozmowę. Kłopot polega na tym, że wiara czyni cuda także w tym przypadku. Jakież to cuda mogą przyjść coachowi do głowy i być traktowane jak normalne fakty! A nie na tym praca coacha polega.

 

Potem już mamy normalny cykl pracy: ustalanie celów, analiza sytuacji na wszystkich poziomach zmiany (od otoczenia i zachowania po głębsze rejony, czyli tożsamość i misję), skupienie na pożądanych efektach. Osoby, które miały kontakt z programowaniem neurolingwistycznym (NLP) nie będą miały kłopotu, bo zobaczą po prostu poziomy neurologiczne Roberta Diltsa. Maciej Bennewicz przypomina, że prekursorem tego modelu był Gregory Bateson, a Dilts i Tymothy Leary go po prostu dopracowali. Tak czy inaczej bez znajomości tego modelu trudno w ogóle przystąpić do pracy coacha rozwojowego. I choć dla osób, które widzą go po raz pierwszy, może być to pewne wyzwanie, książka przybliża go tak, że przestaje być kłopotem. To właśnie w lekturze Bennewicza jest dużym plusem – łatwość omawiania skomplikowanych na pierwszy rzut oka metod i modeli. A przy okazji – co może zainteresować osoby, które lubią samodzielnie poszperać, doczytać, dopchać się do źródeł – mnóstwo tu przypisów, informacji o prekursorach, badaniach itp. Dzięki temu nawet ci, którzy wątpili w naukowe podejście „tej całej psychologicznej roboty” widzą, jak i dlaczego to działa.  

 

Kolejny rozdział opowiada, jak rozszyfrować sposób myślenia naszego Klienta, czyli osoby z którą pracujemy. Jak odkryć jej metaprogramy (czyli wewnętrzne filtry, np. widzi problemy czy cele, widzi zagadnienie całościowo czy szczegółowo, lubi wiele opcji czy procedurę itp.), jak wychwycić jej przekonania, wreszcie – jak wysłuchać w jej wypowiedziach, gdzie się kryją przeszkody (kiedy mówi „muszę”, „spróbuję”, „postaram się” itp.). Praca nad zbadaniem „oprogramowania” Klienta opisana została tak szczegółowo, że nic tylko przystąpić do pracy.

 

Kiedy już zdiagnozujemy Klienta, możemy się skupić na tym, jak tworzy relacje. Gdzie mogą wystąpić kłopoty i dlaczego? Gdzie poszukać zasobów, by te relacje polepszyć? Jakie zastosować metody? Bennewicz podaje mnóstwo ćwiczeń, które można wykorzystać w indywidualnej pracy z Klientem.

 

Pozostaje pytanie czy dzięki książce staniemy się coachami, czy trzeba wybrać się na kurs? W moim przekonaniu bez kursu trudno rozpocząć pracę coacha rozwojowego. Co innego z coachingiem menedżerskim, dzięki któremu szef skutecznie pracuje nad zmianą zachowania pracownika. Jednak, gdy mam rozpocząć pracę z przekonaniami, wartościami, tożsamością i misją, potrzebuję poczucia, że na pewno pomogę mojemu Klientowi. Dlatego mimo wszystko polecałabym tę książkę jako uzupełnienie lektury profesjonalnego coacha lub zachętę dla tych, którzy wybierają się na kurs.  

 

Maciej Bennewicz, Coaching i mentoring w praktyce. Podręcznik dla menedżerów, zawodowych coachów i pasjonatów, Wydawnictwo G+J, Warszawa 2011

 

Our website is protected by DMC Firewall!